« januari 2004 | Main | mars 2004 »

februari 29, 2004

Weblogs.se 20-i-topp-lista: En spådom

Det har diskuterats lite om weblogs.se:s mest bevakade bloggar ("20-i-topp-listan"), t.ex. hos Chadie.NU och blog.herze.com.

Chadie började för ett tag sedan med sin trevliga fyrklöver där hon puffar för bloggar som inte är med på listan.

I stället för att göra en sådan lista kommer här i stället en spådom vilka bloggar jag tror kommer in på 20-i-topp-listan inom kort. När dessa skulle komma in på listan säger dock spådomen inget om. Exakt hur spådomen har gjorts vill jag ännu inte berätta, men det är ett led i ett projekt där jag givet vissa saker försöker att lista ut andra saker.

Spådom
Följande bloggar tror jag snart kommer in på listan. Ordningen är i någon form av sannolikhetsordning. Samtliga finns f.ö. med bland mina favoriter.

blog.hertze.com
Månhus Beta
Nätkreatur
Life de Luxe
När jag ändå har ordet....

Brasklapp: Spådomar kan ha fel. Mycket fel.

Posted by hakank at 11:05 EM Posted to Blogging | Comments (3)

Svenska RSS-flöden: feeds.se

feeds.se (flöden.se) är en katalog över svenska RSS-flöden.

Via Johan på bajs.se (en intressant blogg) som skapat eller i alla fall hostar feeds.se.

Posted by hakank at 07:45 EM Posted to Blogging

The Magic Story Cube

I New Scientist-artikeln Magic cube conjures virtual reality kid's tales berättas om ett nytt sätt att berätta (barn)historier: "The Magic Story Cube".

A novel interactive way to relate children's stories has been developed by researchers in Singapore. The Magic Story Cube uses augmented reality technology, in which computer graphics are superimposed on the real world, to overlay an animated version of a story on top of a child's traditional "magic cube".
...
In early lab tests, users said they enjoyed the Magic Story Cube more than a picture book. "You need to take account of the fact that people are physical creatures, and these cubes are a very tangible, direct way of interacting with information," [Adrian] Cheok says.

In addition to stories, the NUS team is planning educational cubes that involve puzzle solving, or perhaps something to educate a child about the laws of physics or chemistry.


3D Magic Story Cube (MPG-fil, 12 långsamma Mb!) är en video som visar Noaks ark-historien.

Se även
Mixed Reality Lab, National University of Singapore. Finns även med tung grafisk presentation.
MR Labs People
Zhou Zhiying Reseach
MR Lab_media med fler av forskningsgruppens videos.

Posted by hakank at 07:15 EM Posted to Diverse

Efterlysning: Sajt för teman i skönlitteratur.

Detta är egentligen en efterlysning. Först en premable.

När jag blir intresserad av ett ämne försöker jag - förutom facklitteratur - få tag på skönlitteratur eller filmer om ämnet. Här är några exempel på några äldre och nya intressen och böcker:

Se även Didaktiska teknikromaner.

På senare tid används naturligtvis sökmotorerna för att hitta lämpliga böcker, men sådant kan ta rätt lång tid. Det jag efterlyser är en generell tjänst där man kan söka efter teman/ämnen i skönlitterära verk, gärna med korta (eller långa) kommentarer, historik, bedömningar etc.

När jag var betydligt mer välbesökande på Malmö stadsbibliotek fanns några böcker som användes för liknande inspiration.

Det fanns ett ganska magert och troligen specialtillverkat häfte som beskrev olika teman i skönlitterära verk, men så vitt jag kommer ihåg var det en mycket grund kategorisering, t.ex. olika yrken såsom dykare, fotograf, polis.

En annan bok är Bloomsbury Good Reading Guide: What to Read and What to Read Next, som även nämndes i Husgudar - Jorge Luis Borges. Där finns några översikter av olika teman, men de är alldeles för få.

Den bok som kommer närmast det jag tänker på är Peter Nicholls underbara The Encyclopedia of Science Fiction, där det finns många tematiska genomgångar i områden såsom time travels, alternative worlds, robots, sociology, psychology, etc. Boken täcker dock endast science fiction-genren.

De två sistnämnda böckerna har senare införskaffats, men de täcker alltså inte riktigt mitt behov.

Efterlysning
Är det någon som kan ge tips om det finns någon generell sajt med sådan tematisk genomgång av skönlitteratur, och som aktivt uppdateras med nya böcker och nya områden såsom uppräkningen ovan?

Om det inte finns skulle det kanske vara en idé att skapa en kommunitetsbaserad sajt för detta. Någon som i så fall skulle vara intresserad att läsa en sådan och kanske även bidraga med kunskaper?

Posted by hakank at 10:53 FM Posted to Böcker

Social Networking Sites

Social Networking Sites and... är en tabell över många (62 i skrivande stund) social network services.

Via del.icio.us.

Posted by hakank at 07:42 FM Posted to Social Network Analysis/Complex Networks

februari 28, 2004

Musik och komplexitet

Peter Lindberg skriver i Förstår vi melodier på samma sätt? om en avhandling som handlar om hur mycket vi förstår av okänd musik, t.ex. från andra kulturer.

Nedanstående är ett något redigerat utdrag från ett mail till Peter kring programmet.

Vad gäller de där två melodierna som spelades i programmet tycker även jag att den andra låten är att föredra, och det beror mer på att den har ett något mer intressant komp (liten baktakt) än den första. Den kändes dock mer "onaturligt" än den första varianten.

Vår förmåga att förutse fortsättningen av en låt tas ibland som exempel på olika typer av komplexitet i informationsströmmar. "Schlagermusik" (svensktopp, melodifestival etc) kan vara ganska förutsägbar och tråkig (i alla fall för en musiksnobb som mig) medan fri form-jazz är mycket oförutsägbar och kan därför vara ointressant eftersom det finns för lite som är bekant som kan förutsägas.

Intressant/bra musik ska ha tillräckligt med överraskning men inte för mycket. Vad som är förutsägbart/överraskning beror naturligtvis på ens kunskap, bakgrund och intresse.

Detta förklarar varför jag t.ex. tycker att Jaco Pastorius musik är bra, men inte varför jag lyssnar på den så ofta. Vilket innebär att ovanstående teori inte är tillräcklig för att förklara populariteten hos all musik. (I ärlighetens namn måste påpekas att jag även tycker om viss "schlagermusik".)

Det finns samband mellan information, slump, förutsägbarhet/överraskning, komplexitet (även i emergent mening), komprimering samt machine learning som jag försöker att tränga in i.

Häromdagen läste jag om ovan nämnda koppling mellan musik och komplexitet i An Introduction to Kolmogorov Complexity and Its Applications (Amazonlänk). En trevligt och intressant bok men ganska matematik-laddad.


Fotnot:
I anteckningen skriver Peter om Christopher Alexanders experiment med "the quality without a name". Alexander pratar lite om detta i sitt tal på OOPSLA'96 The Origins of Pattern Theory the Future of the Theory, And The Generation of a Living World. Sök på "empirically". (Via Peter, naturligtvis).

Posted by hakank at 10:41 FM Posted to Komplexitet/emergens

Mer om myntsingling

Mer om Diaconis om myntsingling.

Science News har två artiklar:
Erica Klarreich: Toss Out the Toss-Up: Bias in heads-or-tails

Ivars Peterson: Heads or Tails? som innehåller lite mer bakgrund och referenser.

Posted by hakank at 09:01 FM Posted to Dynamiska system

februari 27, 2004

Äggskalsforskning

Philip Ball skriver i sin Nature-artikel Shattered eggs reveal secrets of explosions om forskning kring exploderande ägg.

Exploding eggs might help investigators work out the causes of industrial explosions or airline disasters, according to researchers who have been smashing egg-shells.

The distribution of sizes of fragments left after a blast can be used to work out the pressure of the explosion, say Ferenc Kun of the University of Debrecen in Hungary and his co-workers.


Naturligtvis hittar man power laws även här:

The mathematical equations that predict the number of pieces of each size can be described by something called a power law [...].
...
[Hans] Herrmann speculates that their mathematical formula could also be used to figure out the size of fragments missing from broken archaeological vessels, provided that enough shards are found to map out the overall size distribution of the pieces.

The problem, Herrmann says, will be in gathering enough fragments to do any calculations. Debris in aircraft explosions can be scattered over kilometres, he says, and the smaller the fragments, the harder they are to find.


Se Falk Wittel, Ferenc Kun, Hans J. Herrman, Bernt H. Kroplin: Fragmentation of shells
Abstract:
We present a theoretical and experimental study of the fragmentation of closed thin shells made of a disordered brittle material. Experiments were performed on brown and white hen egg-shells under two different loading conditions: impact with a hard wall and explosion by a combustible mixture both give rise to power law fragment size distributions. A three-dimensional discrete element model of shells is worked out. Based on simulations of the model we give evidence that power law fragment mass distributions arise due to an underlying phase transition which proved to be abrupt for explosion and continuous for impact. We demonstrate that the fragmentation of closed shells defines a new universality class of fragmentation phenomena.


Se även
Ferenc Kun
Hans Herrmann som nämndes tidigare i Sanddynematematik.

Posted by hakank at 09:57 FM Posted to Dynamiska system

februari 26, 2004

Orkut-humor

"Nyheten" Popular social website revealed as college experiment påstår att Orkut-systemet endast är en del i ett experiment i en master thesis.

Observera noga det finstilta i slutet: Please note that this is a humor article and is not true in any way, shape or form, except in that it rings true in a scary way.

Via Orkut.com turns out to be a master's thesis project?.

Se även d2r:s can you spell "hoax"?.


Man skulle kunna tänka sig att "nyheten" är en del i ett memetiskt experiment (som jag nu hjälper på traven). Det finns ju några bra sådana tidigare:

Godwins lag på Usenet i början av 90-talet: Meme, Counter-meme.

Samt det betydligt nyare om de förvanskade texterna från september förra året som fick en viss uppmärksamhet. Se t.ex. Läsning av förvanskade ord.
Mer om experimentet finns att läsa i David Harris Salon-artikel My meme experiment.

Posted by hakank at 08:10 EM Posted to Memetik | Social Network Analysis/Complex Networks

Blogg: Svantlog

Svantlog är en blogg skriven av Svante Pettersson. Förhoppningsvis kommer han nu att börja pinga weblogs.se.

Svante är en av mina äldsta Netch-vänner och var en av de två första anställda, nästan en hel månad före mig och VD:n. De första åren satt vi alltid skrikavstånd från varandra, något som inte helt sällan utnyttjades.

Han kan mycket om musik, speciellt Deep Purple, King Krimson, Pat Metheny och andra av hans favoriter, och det är alltid intressant att höra hans åsikter om musik även när han har fel vi inte är riktigt överens.

Denna kunskap kombineras med att han även är en duktigt trummis. När Netch fick en rep-lokal jammade vi med viss regelbundenhet i någon form av band, med exakt ett publikt framträdande (julfest). Det var latin, blues och jazz. Skoj var det!


Svantlog har hittills handlat om musik med fina bilder från konserter. Se t.ex. Double gig och även A great invention och Winter. (Så, detta borde generera lite TrackBack-mail.)

Svante har vettiga åsikter om många andra saker och företeelser i världen. Kanske får vi även ta del av dessa så småningom.

Posted by hakank at 01:27 EM Posted to Blogging

Mikael Pawlo om Projekt Runeberg

I Aronsson räddar bokklassikerna hyllas Projekt Runeberg av Mikael Pawlo.

Från artikeln:
Internet kan ge två effekter för klassikerna. Istället för dyra hyllor i innerstan kan förlagen hålla böckerna tillgängliga via print-on-demand. Böckerna behöver alltså inte tryckas och distribueras förrän de är sålda. Dessutom kan klassikerna * de som inte är upphovsrättsligt skyddade * erbjudas över Internet. Det är här Lars Aronsson kommer in. Aronsson är hjärnan bakom smått fenomenala Projekt Runeberg.
...
Statens kulturråd borde ta sina 700.000 kronor och donera dem till Lysator och Lars Aronsson. Aronsson och Lysator skulle säkert kunna åstadkomma väldigt mycket med denna trots allt ganska begränsade summa. Mer än vad som åstadkommits genom lagerstödet över åren.
...
Hos Projekt Runeberg kan du återupptäcka den mustiga och alltjämt aktuella Röda Rummet av August Strindberg. Den förtjänar ett bättre öde än att sammanfattas på två sidor i en antologi, oavsett vad Verner von Heidenstam tycker i sin ensamhet. Och du kan återupptäcka den helt utan Statens kulturråds inverkan. Tack Lysator och Lars Aronsson för att ni räddar klassikerna!

Se även Lars Aronsson.

Via Frisim.

Posted by hakank at 10:33 FM Posted to Böcker

februari 25, 2004

Blog Epidemic Analyzer

Blog Epidemic Analyzer visar hur olika memer och URL-ar sprids via bloggar.

The data is based on crawls from May 1-21, 2003 and includes ~37k blogs. The visualizations show which blogs mention the URL and possible/likely routes of "infection."

Se även
Implicit Structure and the Dynamics of Blogspace
Memes, Blogs, and iRank
HP Labs Information Dynamics
HP Labs Results

Via SmartMobs.

Posted by hakank at 08:41 EM Posted to Memetik | Social Network Analysis/Complex Networks

Diaconis om myntsingling

The Not So Random Coin Toss.

Flipping a coin may not be the fairest way to settle disputes. About a decade ago, statistician Persi Diaconis started to wonder if the outcome of a coin flip really is just a matter of chance. He had Harvard University engineers build him a mechanical coin flipper. Diaconis, now at Stanford University, found that if a coin is launched exactly the same way, it lands exactly the same way.
...
But using high speed cameras and equations, Diaconis and colleagues have now found that even though humans are largely unpredictable coin flippers, there's still a bias built in: If a coin starts out heads, it ends up heads when caught more often than it does tails.

Ett cirka 7 minuters reportage med Diaconis finns att belyssna på sajten.


Se även
Persi Diaconis
Susan Holmes

Posted by hakank at 01:17 FM Posted to Statistik/data-analys | Comments (2)

februari 23, 2004

Den sociala offentligheten

Radioprogrammet Föräldrarna som nyss avlyssnades handlade om personliga familjesidor på webben.

Ett av inslagen var en intervju med medieforskaren Johanna Parikka Altenstedt där hon beskriver sin forskning kring familjesidor på nätet.

Från sammanfattningen av hennes licenciate thesis Den sociala offentligheten – En mediepedagogisk studie av den reflexiva familjen och Internet:

Syftet med avhandling är att på ett övergripande plan studera modernismens förändringspotentialer utifrån ett familjeperspektiv. På den teoretiska nivån är syftet att studera familjen som en mediepedagogisk kontext utifrån ett senmodernistiskt förändringsperspektiv. På en mer specifik nivå studeras familjen empiriskt som en domän för medierade relationer och medierad kommunikation beträffande familjens inre dynamik, samt familjens egen konstruktion av sin representation i förhållande till andra aktörer i samhället via hemsidor på internet.
...
Dessa empiriska forskningsfrågor tillsammans med den teoretiska basen försöker att hjälpa oss att förstå en del av modernismens förändringsprocesser. En slutsats är att familjer har blivit reflexiva processer och bör studeras som sådana, medan internet och de nya medierna skapar ett relationsteknologiskt landskap som jag benämner i denna studie "den sociala offentligheten" för att betona skillnaden till Habermas "borgerlig offentlighet" eller den senare synlighetsbaserade offentligheten.

Se även Internet - samhällets kollektiva minne.

Posted by hakank at 11:44 FM Posted to Diverse | Comments (2)

Hur mycket information finns det?

Simon Winter på Infontology gör i Hur ska man förstå informationsmängd? det lättare för oss att förstå hur mycket information som finns.

Han tar till det utmärkta pedagogiska knepet att relatera till pengar, och kommer till slutsatsen: [l]agringskostnad 2 miljarder kronor -- för allting som finns på papper i hela världen . Läs anteckningen för att se hur han kommer fram till detta värde.

2 miljarder kronor! Själv brukar jag försöka översätta stora penningsummor i antal böcker för att få en uppfattning om hur mycket pengar det är frågan om. Om vi antar att en bok i genomsnitt kostar 250 kronor skulle det innebära att man skulle kunna köpa 8 000 000 (åtta miljoner) böcker. Oj!

Posted by hakank at 10:13 FM Posted to Diverse | Comments (8)

februari 22, 2004

Pink Machine

Pink Machine har jag stött på flera gånger det senaste året, oftast via intresseord-sökningar å svenska språket . Det är ett forskningsprojekt hos Institutionen för industriell ekonomi och organisation (INDEK).

Så här beskrivs projektet: [T]he group focuses on questions of feeling and rationality in technology and economy. More to the point, we study alternative rationalities, fun and frivolity, beauty and aesthetics, play and gifts, any of the wide variety of aspects of technology and economy that are routinely ignored by the research community out of fear of not seeming "serious" enough, and that at the same time form an intimate part of both everyday life and the post-industrial production of value...


Här är några papers som verkar intressanta papers, samtliga PDF:er.

Claes Gustafsson: Idiergi - eller funderingar kring livet på gränsen till kaos
Tina Karrbom: Småprat och tysta budskap
Alf Rehn: Den oansenliga handlingen: Kring väntande och tråkighet som företagsekonomiska fenomen
Alf Rehn, David Sköld: Bling-Bling: The economic discourses of hip-hop
Helena Csarmann: Selling Speed


Se även:
Projektets deltagare.
Alf Rehn bloggar på nasty scholar, och är nu (eller blivande) professor på annan ort. Skvaller via Gustav Holmberg som också skrivit om Rehns doktorsavhandling Electronic Potlatch A study concerning new technologies and primitive economic behaviors (PDF).
Artikel om Helena Csarmann.Att designa skrikmaskiner - känslan bakom pengarna

Om vardagligt beteende och rutiner.

Posted by hakank at 10:56 FM Posted to Komplexitet/emergens

februari 20, 2004

Orkut: Map of U.S. Membership

Orkut: Map of U.S. Membership.

Via Elonka's Memestreams Page. (Tack W!)

Posted by hakank at 11:09 FM Posted to Social Network Analysis/Complex Networks | Comments (2)

17:e plats

Tack du okände läsare som gjorde så att hakank.blogg nu kommit in på weblogs.se:s mest bevakade webbloggar. Hedersamma 17:e plats bland - i skrivande stund - 503 bloggar.


Weblogs.se fyllde för övrigt ett år häromdagen. Stora gratulationer i efterhand!

Posted by hakank at 09:39 FM Posted to Blogging | Comments (4)

februari 19, 2004

Orkut-statistik

Ännu mer om Orkut: upptäckte nyss att det finns en Stats-sida.

På en demographics-sida kan man bland annat får reda på den procentuella fördelningen per land och ålder.

members visas personer med lägst average path (dvs medelantalet steg en person har till personerna sitt kontaktnät, dvs vänner, vänners vänner etc), flest antal "besökare" samt hur många fans de har. Märkligt nog saknas en lista över de som har flest Friends.

Posted by hakank at 02:25 FM Posted to Social Network Analysis/Complex Networks

Personal Email Networks: An Effective Anti-Spam Tool

Nature-artikeln Sorting e-mail friends from foes beskriver en teknik att fånga spam som bygger på mottagarens sociala nätverk.

A simple and easily implemented scheme for combating e-mail spam has been devised by two researchers in the United States.

The technique exploits the structure of social networks to quickly determine whether a given message comes from a friend or a spammer. The method works for only about half of all e-mails received - but in all of those cases, it sorts the mail into the right category.

Papret som refereras är P. O. Boykin, V. Roychowdhury: Personal Email Networks: An Effective Anti-Spam Tool
Abstract:
We provide an automated graph theoretic method for identifying individual users' trusted networks of friends in cyberspace. We routinely use our social networks to judge the trustworthiness of outsiders, i.e., to decide where to buy our next car, or to find a good mechanic for it. In this work, we show that an email user may similarly use his email network, constructed solely from sender and recipient information available in the email headers, to distinguish between unsolicited commercial emails, commonly called "spam", and emails associated with his circles of friends. We exploit the properties of social networks to construct an automated anti-spam tool which processes an individual user's personal email network to simultaneously identify the user's core trusted networks of friends, as well as subnetworks generated by spams. In our empirical studies of individual mail boxes, our algorithm classified approximately 53% of all emails as spam or non-spam, with 100% accuracy. Some of the emails are left unclassified by this network analysis tool. However, one can exploit two of the following useful features. First, it requires no user intervention or supervised training; second, it results in no false negatives i.e., spam being misclassified as non-spam, or vice versa. We demonstrate that these two features suggest that our algorithm may be used as a platform for a comprehensive solution to the spam problem when used in concert with more sophisticated, but more cumbersome, content-based filters.

Se även P. Oscar Boykin.

Posted by hakank at 01:27 FM Posted to Social Network Analysis/Complex Networks | Comments (2)

februari 18, 2004

Makten odlas via sällskap på nätet

Ny Teknik-artikeln Makten odlas via sällskap på nätet är en dystopisk reflexion om social software services, med Orkut som exempel:

Tanken svindlar. Här beskriver mer än 20 000 personer (och vem vet hur många de är i skrivande stund) sina sociala kontakter, och lämnar sedan över kartan till Orkut. Vilken oerhörd makt detta företag får! Snart kommer genierna på Orkut att ha exakt koll på hela branscher, på vem som pratar med vem och vilka personer som är verkliga nav i nätverken. Och med rätt påtryckningar, rätt kontakter kan ett sådant företag förändra världen. För gott.

Glöm alla konspirationsteorier om Illuminati, PP-list, Skulls och Carlylegruppen - dessa sällskaps mytologiska makt bleknar brevid Orkuts kunskap om samhällets osynliga pyramider.

Framtiden, och alla som planerat att leva i den, tillhör snart Orkut?

Nicklas Lundblad, författaren till artikeln, skriver även på bloggen E-handelskammaren

Tack Jonas för peket.

(I skrivande stund är det 84508 registrerade Orkut-användare.)


Uppdatering
Erik skriver även om detta i Orkut en gammal teknik.

Posted by hakank at 08:32 EM Posted to | Comments (5)

Uppdaterad bloggrulle och några favoriter

Nu är bloggrullen uppdaterad till en något mer aktuell status, där även engelskspråkiga bloggar lagts in. Se nedan under "Bloggfavoriter".

Några av de senare eller mindre kända bekantskaperna bör nämnas:

Three-Toed Sloth, driven av.Cosma Rohilla Shalizi som forskar i komplexitetsteori etc. Se till exempel Research och framförallt de imponerande Notebooks.

Made out of people hållen av Danyel Fisher som för övrigt är en av utvecklarna av JUNG (som nämnts tidigare). Se även hans Publications.

Roland Piquepaille's Technology Trends : How new technologies are modifying our way of life. Som kanske inte är så ny eller okänd men rapporterar om en massa skoj saker.

Sedan två mycket trevliga svenska bloggar om vetenskap, forskning och teknik:

Explikation
Saker inom vetenskap och forskning som är intressanta, roliga eller på annat sätt värda att uppmärksammas. Vi som skriver är Kristofer, doktorand i Biologiska beräkningar och Johan Gunnarsson [ingen direktlänk], doktorand i kognitiv neurovetenskap.

Infontology
Infontology är tänkt att handla om ny spännande teknik som kan förändra vårt informationsanvändande, ett visionerande om hur vårt informationssamhälle kan komma att se ut i framtiden, samt det intressanta förhållandet mellan information och verklighet -- finns jag verkligen om jag inte finns på Google? Lite om dem själva.

Posted by hakank at 09:59 FM Posted to Blogging | Comments (2)

februari 16, 2004

InfoVis: Look at Blogosphere

Look at Blogosphere:

Weblog visualisation uses spatial metaphors like that of the world map or the underground lines of a city. Something so apparently unlinked to localisation requires it in order to establish a reference(?).
...
What still fascinates me is the fact that the type of visualisation chosen for something apparently so unlinked to localisation as a weblog (that, in principle it doesn’t matter if it’s located in Cienfuegos or in Singapur) is precisely an urban and spatial visual metaphor like the underground map is. Although the underground map is an example of representing connectivity, something very central to weblogs, the adscription to a particular station is a very spatial reference.

Posted by hakank at 11:17 EM Posted to

Cialdini: Harnessing the Science of Persuasion

Robert Cialdini: Harnessing the Science of Persuasion (PDF).


Via s.norrie / weblog.

Posted by hakank at 11:13 EM Posted to

Giftermålets matematik

Nature: Maths predicts chance of divorce:
Ignoring snide comments and stopping yourself from rolling your eyes at the stupidity of your partner are, mathematically speaking, the best way to stay solid in your relationship. That's according to clinical psychologist John Gottman from the University of Washington in Seattle, who has been watching couples bicker about sex and money for more than a decade, gathering data to help him understand the mathematics of matrimony.

New Scientist skriver även om detta i Mathematical formula 'predicts marriage breakdown'.

När jag i somras kollade in differentialekvationer stötte jag på Gottmans "marital interactions" via slashdot-diskussionen med rubriken: The First Steps Towards Asimov's Psychohistory?. Bland annat refererades till Slate-artikeln Love by the Numbers - Can a few differential equations describe the course of a marriage? (från April 16, 2003).

Kursdokumentet Divorce and Marriage gör en differentialekvationsmodellering av giftermål där Gottman nämns. (Några fler exempel på matematisk modellering av sociala fenomen finns via Differentialekvationer - lite mer praktiskt.)


Se även:
John Gottman
Gottmans Love Lab
James D. Murray, som bland annat skrivit Mathematical Biology.
Gottmans och Murrays bok The Mathematics of Marriage: Dynamic Nonlinear Models (från 2003).
The Chronicle: Every Unhappy Family Has Its Own Bilinear Influence Function (April 2003).

Jämför med en annan av Natures Alla hjärtansdag-artikel Unity is the loneliest integer - Internet gives scientists methodologies for dating.

Posted by hakank at 12:26 EM Posted to Matematik

februari 15, 2004

Talking to bacteria

Nature: Talking to bacteria:
Scientists have genetically engineered bacteria to 'talk' to each other in a new language. The achievement brings us one step closer to turning cells into tiny robots that we can control by flooding them with chemicals.

Se även Roland Piquepaille's Technology Trends: Talking To Bacteria.

Posted by hakank at 07:54 EM Posted to Diverse

Heylighen, Gershenson: The Meaning of Self-organization in Computing

Francis Heylighen och Carlos Gershenson försöker i The Meaning of Self-organization in Computing (PDF) beskriva sin vision hur man ska åtgärda den komplexa (komplicerade) värld som systemutveckling blivit. Se förra blogganteckningen Gershenson och Heylighen om självorganisation för referenser till författarna.


Problemställning är sålunda:

The wave of innovation unleashed by the first user-friendly PCs in the 1980's and the Web in the 1990's seems to have gotten drowned in complexity and confusion. Software developers are scrambling to keep their systems up-to-date with all the new standards, plugins and extensions. While we constantly hear announcements of the most spectacular innovations, few seem to reach maturity. The problem is that developers tend to underestimate the complexity of the task environment: today's information systems depend on so many modules, sources of data, network connections, input and output devices that it has become impossible to predict or control their interactions. The result is software full of bugs, corrupted data, security holes, viruses, and other potentially catastrophic side-effects. Moreover, systems have become so complex that the human mind simply no longer can learn or remember all procedures needed to use them. Add to this constant change in hardware, software, protocols, data, and user expectations, mix well, and you have a recipe for chaos.


De nämner IBM:s autonomic computing som en lösning på problemet, men menar att denna väg inte är tillräckligt radikal. De föreslår en mer radikal vision: självorganisande datorsystem.

Efter en inledande diskussion om principen bakom självorganisation i naturen förklarar de hur de tänker sig:

How can we apply this general vision to information systems? Imagine a variety of components: hardware and software modules, files, websites, interfaces, users... All these components interact by exchanging information. Assume that neighboring components have the capability to mutually adapt: by sending messages back and forth they negotiate until they achieve a common "understanding", in which they both can settle. But coordination does not stop there: it propagates back and forth between all components, until a globally stable order is created. Any change, such as a newly introduced component or local breakdown, will restart the negotiation process with its immediate neigbors. Its effects will ripple further through the neighborhood until this perturbation too is absorbed, and the system is back to equilibrium. Of course, we will need to overcome important hurdles before we can achieve this vision. Most obviously, we must create a universal protocol for interaction that supports unrestricted selforganization.


Sedan nämns exempel på existerande implementationer av sådana system: myralgoritmer, routning av meddelanden i nätverk samt organisation av länkar på webben (som Heylighen har skrivit en del om).

De avslutar på följande sätt:

With some minor variations, we could apply this scheme to the construction of shared ontologies, clustering similar concepts into categories, and linking the categories that are most strongly associated. Object-oriented programming too could profit from this approach, with objects mutually negotiating message passing protocols, and spontaneously assembling into higher level objects. (For example, the latter is supported by the SWARM programming environment). The same goes for ubiquitous computing or intelligent environments: various devices such as fridges, thermostats, or phones connected to a network can learn to mutually coordinate their activities, thus minimizing the burden on the user.

The possibilities seem endless. Is this the future of computing? Only time can tell...

Posted by hakank at 07:43 EM Posted to Komplexitet/emergens

Gershenson och Heylighen om självorganisation

I papret When Can we Call a System Self-organizing? försöker Carlos Gershenson och Francis Heylighen ge nödvändiga villkor när ett system kan sägas vara självorganiserat/-nde. Personligen tilltalas jag av deras approach med dess fokusering på aspekter och observatörer samt deras ontologiska resonemang.

Abstract:
We do not attempt to provide yet another definition of selforganization, but explore the conditions under which we can model a system as self-organizing. These involve the dynamics of entropy, and the purpose, aspects, and description level chosen by an observer. We show how, changing the level or "graining" of description, the same system can appear selforganizing or self-disorganizing. We discuss ontological issues we face when studying self-organizing systems, and analyse when designing and controlling artificial self-organizing systems is useful. We conclude that self-organization is a way of observing systems, not an absolute class of systems.

Här nedan följer lite citat som förklarar de olika nyckelbegreppen. Det finns även något mer matematiska förklaringar, men de har undvikits här nedan. Emfas är i originalet.


Nyckelbegreppet aspect exemplifieras på följande sätt:

The variables defined by the values (A, B), respectively (A', B'), represent two aspects of the same system, where the observer has focussed on different, independent properties. For example, a particle s state includes both its position in space and its momentum or velocity. A subsystem is defined as a physical part of a system, limited to some of its components. Similarly, an aspect system can be defined as a functional part of a system, limited to some of its properties or aspects.

Let us illustrate this with a typical ALife model: swarming behaviour. Groups of agents can be seen as subsystems of the swarm. The positions of all agents define one aspect system, while their velocities define another aspect system. Assume we start with non-moving agents scattered all over the simulated space. The position aspect is characterized by maximum entropy (agents can be anywhere in space), while the velocity aspect has minimum entrop y (all have the same zero velocity). According to typical swarming rules, the agents will start to move with varying speeds towards the centre of the swarm while mutually adjusting their velocities so as not to bump into each other. This means that their states become more concentrated in position space, but more diffuse in velocity space. In other words, entropy decreases for the positions, while increasing for the velocities. Depending on the aspect we consider, the swarm self-organizes or self-disorganizes!


Andra nyckelbegrepp är purpose (function) och observer:

We have to be aware that even in mathematical and physical models of self-organizing systems, it is the observer who ascribes properties, aspects, states, and prob abilities; and therefore entropy or order to the system. But organization is more than low entropy: it is structure that has a function or purpose. Stafford Beer noted a very important issue: what under some circumstances can be seen as organization, under others can be seen as disorder, depending on the purpose of the system. He illustrates this idea with the following example: When ice cream is taken from a freezer, and put at room temperature, we can say that the ice cream disorganizes, since it loses its purpose of having an icy consistency. But from a physical point of view, it becomes more ordered by achieving equilibrium with the room, as it had done with the freezer. Again, the purpose of the system is not an objective property of the system, but something set by an observer.

W. Ross Ashby noted decades ago the importance of the role of the observer in relation to self-organizing systems: "A substantial part of the theory of organization will be concerned with properties that are not intrinsic to the thing but are relational between observer and thing".
...
Self-organization is a way of modelling systems, not a class of systems. This does not mean that there is no self-organization independently of the observer, but rather that self-organization is everywhere.
...
We have said that any dynamical system, if observed properly, can be seen as self-organizing. But if we set a different purpose or description level, then any dynamical system can be self-disorganizing. An economy will not be seen as selforganizing if we look only at a short timescale, or if we look at the scale of only one small business. An ant colony will not be self-organizing if we describe only the global behaviour of the colony (e.g. as an element of an ecosystem), or if we only list the behaviours of individual ants. We have to remember that the description of selforganization is partially, but strongly, dependent on the observer.


Sedan diskuteras de ontologiska problemen i teorier om emergenta fenomen, dvs vad är det som egentligen finns:

We can distinguish two types of being: relative and absolute. The relative (rel-being) is experienced by an observer with a finite cognitive capacity. It therefore depends on her/his context, and is limited. Strictly speaking, every cognizer has a different rel-being of anything, since every cognizer has a different context. Theoretically, we can assume that there exists an absolute being (abs-being), which would be the real thing (Kant s Ding-an-sich), independent of the observer, which observers correlate to their rel-beings. We can observe any abs-being from an infinity of perspectives and describe an infinity of potential properties or aspects. Nevertheless, most rel-beings and contexts are similar, since they are inspired by the same abs-being seen by similar observers from a similar point of view. This enables us to share knowledge, but it is because of the different nuances in the different rel-beings and contexts that we fail to agree in every situation.


Om de kausala sambanden mellan de olika nivåerna i systemet säger man:

What we could say is that when we observe certain conditions in the lower level, we can expect to observe certain properties at a higher level, and vice versa. There is correlation, but not actual causation.


Om det nu är helt fritt att välja nivå att studera ett system, vilka kriterier ska man använda?

This leads us to what is probably the most fundamental problem. If we can describe a system using different levels, aspects, or representations, which is the one we should choose? As Prem suggests, the level should be the one where the prediction of the behaviour of the system is easiest; in other words, where we need least information to make predictions.


De tror (tack och lov) inte att denna självorganiserande princip kan lösa all världens problem.

Independently of the definition of self-organizing systems, if we see them as a perspective for studying systems, we can use this perspective for designing, building, and controlling systems. A key characteristic of an artificial self-organizing system is that structure and function of the system "emerge" from interactions between the elements. The purpose should not be explicitly designed, programmed, or controlled. The components should interact freely with each other and with the environment, mutually adapting so as to reach an intrinsically "preferable" or "fit" configuration (attractor), thus defining the purpose of the system in an emergent way.

Certainly this is not the only approach for designing and controlling systems, and in many cases it is not appropriate. But it can be very useful in complex systems where the observer cannot a priori conceive of all possible configurations, purposes, or problems that the system may be confronted with. Examples of these are organizations (corporations, governments, communities), traffic control, proteomics, distributed robotics, allocation of ecologic resources, self-assembling nanotubes, and complex software systems, such as the semantic web.


Se även:
Carlos Gershenson. Se hans skrifter här , t.ex. hans thesis Artificial Societies of Intelligent Agents.

Francis Heylighen har skrivit en rad publikationer, t.ex. The Science of Self-organization and Adaptivity (PDF).

Heylighen är också redaktör för Principia Cybernetica Project där det finns många intressanta artiklar om självorganisation, cybernetik etc. Några exempel: Self-organization, Electronic Library med flera online böcker, t.ex. Claude Shannons A mathematical theory of communication (PDF), W. Ross Ashby An Introduction to Cybernetics. Det finns mycket intressant att läsa på denna sajt.


Läs också efterföljande blogganteckning om de två författarnas paper The Meaning of Self-organization in Computing (PDF) där beskriver sin vision hur man ska hantera den komplexa (komplicerade) värld som systemutveckling blivit. Se alltså Heylighen, Gershenson: The Meaning of Self-organization in Computing.

Posted by hakank at 07:37 EM Posted to Komplexitet/emergens

Image::ThousandWords

Perl-modulen Image::ThousandWords (skriven av Henning Michael Møller-Nielsen och Lee Goddard) gör det möjligt att konvertera en bild till en HTML-sida med en valfri text. Kodexempel, dependenser, inspirationsbilder etc finns i PM-filen.

Ett exempel finns här (> 220kB!) som är en tusenordifierad sida av denna bild, händelsevis av mig.

Man kan notera att det inte behöver vara tusen olika ord.:-)

Posted by hakank at 09:31 FM Posted to Diverse

februari 13, 2004

Digital Grusväg 1/2004

Det rykande färska (PDF) numret av Digital Grusväg har nyss kommit från pressarna. I detta nummer behandlas bl.a följande:

Manisk minimalism, där experimenten med musikaliska uppfinningar fortsätter från förra numret.

Rubriken och tillika påståendet "Kvinnor har fler bröder än män med samma genetiska bakgrund" förklaras.

Sedan finns det en massa skoj simuleringar: öar, kartor (småvägar och hus samt tunnelbanekartor) samt datorgenererad bildkonst. Naturligtvis har författaren använt systemet R för sitt konstverkande. Tillhörande källkod för lejonparten av projekten är appendicerade.

Förutom all denna digitala konst finnes även exempel på fint analogt konstnärsskap.

För en kort diskussion om förklaringen till namnet "Digital Grusväg" - som även innehåller en kommentar från publikationens författare! - se denna anteckning.

Posted by hakank at 11:47 FM Posted to Diverse

danah boyd: Revenge of the User

Mer kritiska tankar kring social software services.

my etech talk: revenge of the user är en summering av danah boyds Emerging Technology-session Revenge of the User: Lessons from Creator/User Battles.


...Yet, in building these systems [social software services], the creators made assumptions about both the networks and human behavior. This is where the trouble began. Creators had a set of assumptions about how their systems would be used. Needless to say, not all users agreed with, or even understood, the philosophies of the creators. As a result, users repurposed the tools available to support their own needs and desires. Thus, what the users did did not match up to the social theory expected by creators. In some cases, these new uses horrified the creators who actively attempted to construct boundaries of acceptable behavior, further aggravating the users.


Efter en kort och kärnfull introduktion i sociala teorier om starka och svaga länkar, gruppstorlek etc, går hon igenom vad som skiljer verkliga sociala nätverk mot YASNS ("Yet Another Social Network Service").


Friends on these sites are not close ties. In fact, they're barely weak ties! ... Thus, anything that can be assumed about transitivity across ties is 100% lost. This only gets worse as we go down the chain. As one of my informants reminded me, why would i want to date my hairdresser's brother's drug dealer's second-cousin?
...
Asking favors is fundamentally different than offering them. People gain by being bridges. Thus, to be able to tell you about a job gives me whuffie in our relationship. Feeling pressured to connect you to an open job makes me uncomfortable.


Ett av de största problem är att dessa system försöker att påtvinga användaren ett speciellt sätt att arbeta: "Configuring the user".

When technologies are built, the creators often have a very limited scope of desired and acceptable behavior. They build the systems aimed at the people who will abide by their desires. Often, their users don't have the same views about how the technology should be used. They use it differently. Creators get aggravated. They don't understand why users won't behave. The demand behavior. First, the creator messages the user, telling them that this isn't what is expected of them. Then, the creator starts carrying a heavier and heavier stick. This is called configuring the user. And y'know what... it doesn't work.
...
Yet, the more we try to force users into desired behavior, the less we pay attention to why they're doing what they're doing. Users are reacting the designs that creators choose.

Dessa problem finns naturligtvis inte bara i sociala nätverkssystem. Alla system som försöker tvinga in en användare i ett onormalt eller obekvämt sätt att arbeta kan göra så att användarna på ett eller annat sätt försöker att "revoltera" mot systemet, i värsta fall genom att inte alls använda systemet. Speciellt gäller detta när det redan finns ett existerande sätt hur man ska arbeta med det systemet försöker förenkla, t.ex. att skriva en text eller köpa en produkt.


The technology will not solve the social, but each design decision made in the technology affects the social. There is no formula though, no clear algorithm. No social scientist can predict what social behavior will emerge from each technology you build. But we can make sense out of what is going on and we can help you iterate.
...
The biggest trick in social software is to realize that, just like we can't predict the behavior that users will have, we can't force them into behaving the way we want them to behave while simultaneously giving them freedom to be social. The only thing that we can do is try to understand what is motivating new behaviors and figure out how to adjust the technology accordingly. We must recognize that, for any social software, disparate users will have disparate uses.

Posted by hakank at 09:23 FM Posted to Social Network Analysis/Complex Networks | Comments (2)

Ny blogg: Nätverkssamhället

Jag kan tipsa om en ny blogg: Nätverkssamhället. Det är Jonas Bergenudd, en gammal IT-kollega nu pluggandes arktitektur, som står för den.

Jonas har skrivit flera intressanta saker redan, t.ex. Uppsats i arkitekturteori om sin uppsats Paradigmskifte - hur påverkas arkitekturen av övergången mellan industrisamhället och nätverkssamhället? (PDF), om Flödesrummet - Space of flows (Manuel Castells begrepp) samt Maktförskjutning Det är nog fler än jag som tycker att detta är intressanta ämnen.

Välkommen till bloggvärlden, Jonas!

Posted by hakank at 01:03 FM Posted to Blogging

februari 12, 2004

Lurking, sociala nätverk och gruppstorlek

Ton Zijlstra (Ton's Interdependent Thoughts) diskuterar i Lurking and Social Networks hur lurkers kan vara bryggor mellan olika sociala grupper.

Lurking, although the word seems to imply a negative connotation, has usefull aspects nonetheless. It is a way of determining rules of behaviour for new comers to a group.

The most obvious characteristic of a lurker is that he’s at the fringe of a group, listening and observing. Being at the fringe may seem like a bad place from the core, but in fact is a good position to build bridges to other groups, and be aware of other groups in the vicinity. In a face to face setting like a pub or a meeting of some kind, a lurker is visible, often shortly introduced after which the focus of attention shifts to the established group members again.
...
The importance of lurking lies in the fact that they constitute weak ties. Weak ties are where interesting transactions and exchanges can take place. Strong ties imply that all people involved have access to more or less the same information and opportunities so nothing new comes from them.
...
Taking it one step further, maybe the 'magic numbers' we see in networks of humans relate these meshing concepts to our mental capacity to juggle social data.
# 12 being the average capacity to track nodes in a totally meshed network
# 50 being the average capacity to track nodes in an optimally meshed network
# 150 being the average capacity to track nodes in a sub-optimally meshed network.
# above 150 being the sparsely meshed social network where anonymity and getting lost becomes possible.


Mer info

Weak ties
För mer om styrkan i svaga länkar (weak ties), se Mark Granovetter The Strength of Weak Ties (PDF).

Fler klassiker inom social nätverksanalys finns via kurssidan Introduction to Social Network Methods. Se även Social Network Analysis och Complex Networks - En liten introduktion.

Gruppstorlek
I sin mycket intressanta och trevliga bok "Hur Homo blev sapiens - Om tänkandets evolution" diskuterar Peter Gärdenfors gruppstorlekens betydelse för hur människans hjärna har utvecklats. En kort notis om boken: Kategorisk perception.

Även Malcolm Gladwell nämner detta i The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference. Se Recension av Malcolm Gladwell "The Tipping Point"

Posted by hakank at 10:10 FM Posted to Social Network Analysis/Complex Networks | Comments (2)

februari 11, 2004

Experimental Mathematics

Niklas Johansson skrev i går om förlegad matematikundervisning i lågstadiet där barnen skulle skriva ned en massa tal i kolumner på ett papper:

Vansinnigt var min spontana tanke... Läroboksförfattarna verkar inte ha följt med i utvecklingen. Talföljder gör man i Excel. Skriv de första talen i några celler och dra ut serien så långt du behöver. Det som tog Joey 10 - 15 minuter att göra, skulle ha tagit högst en minut i Excel.


Detta fick mig att tänka på en bok som jag virtuellt stötte på häromdagen: Mathematics by Experiment: Plausible Reasoning in the 21st Century av Jonathan Borwein och David Bailey (of Pi fame).

Boken, och dess följeslagare Experimentation in Mathematics: Computational Paths to Discovery ("Bok II") av de två ovanstående författarna samt Roland Girgensohn, har en egent sajt Experimental Mathematics Website med mer information. Det finns en "Reader Digest" version av böckerna här (PDF, 72 sidor).

Författarna försöker att få matematiker att acceptera att även "experimentell matematik" och dess resultat är matematik. Boken är full med exempel på sådana bevis (eller är det "bevis"?), t.ex. hur man räknar ut Pi eller arbetar med talsekvenser.

Från förordet (PDF) till bok II:
A typical scenario of using this experimental methodology is the following.
Note in particular the "dialogue" between human and computer, which is very
typical of this approach to mathematical research:
1. Studying a mathematical problem to identify aspects that need to be better understood.
2. Using a computer to explore these aspects, by working out specific examples, generating plots, etc.
3. Noting patterns or other phenomena evident in the computer-based results that relate to the problem under study.
4. Using computer-based tools to identify or "explain" these patterns.
5. Formulating a chain of credible conjectures that, if true, would resolve the question under study.
6. Deciding if the potential result points in the desired direction and is worth a full-fledged attempt at formal proof.
7. Performing additional computer-based experiments to gain greater confidence in the key conjectures.
8. Confirming these conjectures by rigorous proof.
9. Using symbolic computing software to double-check analytical derivations.


Under rubriken Paradigm Shift står:
We acknowledge that the experimental approach to mathematics that we propose will be difficult for some in the field to swallow. Many may still insist that mathematics is all about formal proof, and from their viewpoint, computations have no place in mathematics. But in our view, mathematics is not ultimately about formal proof; it is instead about secure mathematical knowledge.
(Från "Reader Digest"-versionen.)


Målgruppen för böckerna är främst matematiker vilket exkluderar undertecknad, men böckerna verkar ändå intressanta med dess betoning av datorexperiment.


För övrigt finns strängen hakank i Pi, se själv. Länk via David Bailey-siiten ovan.


Uppdatering
Det finns mer information, inklusive Mathematica Notebooks och litteraturreferenser på Matheworld: Experimental Mathematics.

Posted by hakank at 07:48 EM Posted to Matematik | Comments (4)

Tweaka MovableType

Anders Jacobsen skriver några råd om hur man tweakar MovableType-bloggar, speciellt bildintensiva. Läs vidare i Bandwidth saving tips for Movable Type sites.

Posted by hakank at 02:26 EM Posted to Blogging

februari 10, 2004

Stephen Thaler's Creativity Machine

I The machine that invents berättas om Stephen Thaler och dennes "Creativity Machine".

Technically, Stephen Thaler has written more music than any composer in the world. He also invented the Oral-B CrossAction toothbrush and devices that search the Internet for messages from terrorists. He has discovered substances harder than diamonds, coined 1.5 million new English words, and trained robotic cockroaches. Technically.
...
"[Thaler's] first patent was for a Device for the Autonomous Generation of Useful Information," the official name of the Creativity Machine, Miller said. "His second patent was for the Self-Training Neural Network Object. Patent Number Two was invented by Patent Number One. Think about that. Patent Number Two was invented by Patent Number One!"
...
Thaler's technology was born from near-death experiences of dying computer programs. Its foundation is the discovery that great ideas are the result of noisy neurons and faulty memories.


Se även
Imagination Engines, Inc....
Steven Thaler
Walter J. Freeman Neurophysiology Lab


Uppdatering
Se även New Scientist-artikeln The creativity machine från januari 1996. (Via Heckler & Coch.)

Posted by hakank at 12:08 EM Posted to Artificiell intelligens | Comments (1)

First Monday (Feb 2004)

Senaste First Friday Monday innehåller bland annat följande papers:

Sean Ebare: Digital music and subculture: Sharing files, sharing styles

David G. Glance, Jeremy Kerr, Alex Reid: Factors affecting the use of open source software in tertiary education institutions by

Hao Xiaoming, Chow Seet Kay: Factors affecting Internet development: An Asian survey

Posted by hakank at 12:34 FM Posted to Diverse | Comments (2)

februari 09, 2004

Hur gjorde han?

Mats Andersson gjorde en prognos för flera månader sedan (den 26 oktober 2003) att jag skulle skriva anteckning nummer 512 den 9 februari 2004. Denna anteckning har nummer 512 och i dag är det 9 februari 2004. Märkligt!

Läs mer om Mats fascinerande - kanske till och med revolutionerande? - metod att prognostisera framtiden i kommentarerna till Har Amazon rättigheter till sin megasök i böcker?.

Jag erkänner härmed officiellt att min prognosmetod var alldeles uppåt väggarna fel.

Vi får nu se om anteckning 1024 infaller i morgon eller den 2 oktober senare i år.

Posted by hakank at 10:33 FM Posted to Diverse | Comments (3)

Mer om städer som nätverk

I Axess-artikeln Renässans för den traditionella staden skriver man om staden sett i ett nätverksperspektiv:

Kritiken har växt mot det funktionsuppdelade samhället och intresset ökar nu för att rekonstruera den gamla europeiska staden. I stället för att bygga vägar mellan olika områden bör man anlägga ett nät av gator som förbinder grannar.
...
Den nya attityden "varför inte?", som genomsyrade arkitekturen i slutet av 1980-talet, fick modernismens underförstådda "varför" att te sig hopplöst gammalmodigt. Samtidigt blev den cartesianska reduktionismen och den newtonianska matematiken, som var grunden för modernismen, föremål för attacker från den nya matematik, som gjorde det möjligt att analysera komplexa nätverk även i den skala där traditionella städer befinner sig. Den nya matematiken tillhandahåller en teoretisk förståelse av hur mycket komplexa, men ordnade strukturer, baserade på ett mycket begränsat antal enkla "celler" eller element, växer fram. Detta gav förståelse av den fraktala naturen hos den traditionella staden, med dess upprepningar av samma element i en rad skalor och dess komplexa landskap, som består av icke-identisk upprepning av enkla element. Den traditionella staden, som styrs av dessa enkla, men ändå komplexa strukturer, betraktas av matematikern och filosofen Nikos Salingaros som ett djupt "naturligt" fenomen, format av kvasibiologiska processer. I motsats därtill är den storskaliga ordningen hos den modernistiska staden essentiellt icke-levande, präglad av vad Salingaros kallar "dödens geometri".

Detta nummer av Axess (1/2004) har temat "Nya städer blir som gamla". Erik Stattin skrev en notis om det häromdagen.

Se även
Nikos A. Salingaros och dennes Papers on Architecture, Complexity, Patterns, and Urbanism
samt
Städer, agenter, nätverk och emergensteori.

Posted by hakank at 10:18 FM Posted to Komplexitet/emergens

Demotivators ®

The Demotivators® Collection är en trevlig samling sentenser att fundera på. Företaget som tillverkar dessa heter naturligtivs Despair, Inc.

Några exempel:
Change: It's a short trip from riding the waves to change to being torn apart by the jaws of defeat
Mediocrity: It takes a lot less time and most people won't notice the difference until it's too late
Mistakes: It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning of others.

För fler exempel, se t.ex. ThinkGeek: 'New' 2004 Calendar Features These Despair, Inc. Demotivators.

(Tack Lars för länken!)

Posted by hakank at 09:30 FM Posted to Diverse | Comments (1)

februari 07, 2004

Städer, agenter, nätverk och emergensteori

CASA (Center for Advanced Spatial Analysis) verkar vara ett intressant ställe. För en lista över projektteman se Research at CASA. Några exempel: Agent Based Models, Networks and Cities och The original CASA Pages.


På sidan CASA Working Paper finns flera papers som kan vara värt att studera vidare. En av författarna är Michael Batty som bland annat skrivit boken Fractal Cities (från 1994, och jag har inte läst den). Boken är tydligen slut på förlaget, här är en Amazon-länk till författarens böcker. Se även Books by CASA Staff för fler böcker.


Michael Batty: The Emergence of Cities: Complexity and Urban Dynamics
Abstract:
This paper presents an approach to urban dynamics that generalizes the traditional rank-size model first popularized by Zipf (1949). It argues that we need to define the rate at which new cities emerge and old cities disappear within the apparent macro stability posed by Zipf s Law. We illustrate this with a reworking and extension of Zipf s analysis of the US urban system, taking his analysis from 1790 to 1930 forward to the year 2000. In doing so, we introduce a variety of devices to detect urban change based on traces through the rank-size phase space, trajectories using a rank-time clock, and the definition of urban half-lives. We set this analysis within the wider context of stochastic simulation that is currently dominating discussion of scaling processes such as these.


Michael Batty: Agents, Cells and Cities: New Representational Models for Simulating Multi-Scale Urban Dynamics
Abstract:
New forms of representation at a fine spatial scale, where units of space are conceived as cells and populations as individual agents, are currently changing the way we are able to simulate the evolution of cities and related systems. In this paper, we review progress to date in this field. We show how these new approaches are consistent with traditional urban models that have gone before with the emphasis no longer being on spatial interaction but on the dynamics of development and local movement. We first introduce a generic structure for urban simulation based on ideas about spatial evolution as reaction and diffusion, and then show how problems conceived in terms of cells, or agents, or both enable new implementations of this generic model. We sketch the rudiments of cellular automata (CA) which emphasises rules of development, and agent-based models which focus on how agents respond to attributes of their environment often encoded in cellular landscapes. We develop various exemplars based on residential location to impress the way these approaches work. Three applications are then presented at very different spatial scales: first pedestrian movement at the building scale, then the evolution of systems of cities at a country scale, and finally urban growth at the city scale. In developing these approaches, we show how cellular and agent-based models have the potential for explicitly incorporating spatial interaction and transportation which is their current weakness. We conclude with proposals that formal policy analysis in this domain should always be informed by more than one approach.


Michael Batty: Agent-Based Pedestrian Modelling
Abstract:
When the focus of interest in geographical systems is at the very fine scale, at the level of streets and buildings for example, movement becomes central to simulations of how spatial activities are used and develop. Recent advances in computing power and the acquisition of fine scale digital data now mean that we are able to attempt to understand and predict such phenomena with the focus in spatial modelling changing to dynamic simulations of the individual and collective behaviour of individual decision-making at such scales. In this Chapter, we develop ideas about how such phenomena can be modelled showing first how randomness and geometry are all important to local movement and how ordered spatial structures emerge from such actions. We focus on developing these ideas for pedestrians showing how random walks constrained by geometry but aided by what agents can see, determine how individuals respond to locational patterns. We illustrate these ideas with three types of example: first for local scale street scenes where congestion and flocking is all important, second for coarser scale shopping centres such as malls where economic preference interferes much more with local geometry, and finally for semi-organised street festivals where management and control by police and related authorities is integral to the way crowds move.


Joana Barros, Fabiano Sobreira: City of Slums: self-organisation across scales
Introduction:
The city is certainly a fine example of a complex system, where the parts can only be understood through the whole, and the whole is more than the simple sum of the parts. In the present paper we explore the idea that some of these parts are themselves complex systems and the interrelation between complex subsystems with the overall system is a necessary issue to the understanding of the urban complex system. Spontaneous settlements are clear examples of complex subsystems within a complex urban system. Their morphological characteristics combined with their development process are traditionally understood as chaotic and unorganised. And so are Third World cities, traditionally known for their inherent chaotic and discontinuous spatial patterns and rapid and unorganised development process. The paper consists in a brief theoretical analysis developed on the interrelationship between two urban processes across scales: the local process of formation of inner-city squatter settlements and the global process of urban growth. What is the role that spontaneous settlements play in the global dynamics of the city? We explore this issue by analysing experiments of City-of-slums , an agent-based model that focuses on the process of consolidation of inner-city squatter settlements within a peripherisation process. The paper also includes two previous studies on these topics where the dynamics of these two urban processes are examined as two isolated complex systems and an analysis of the morphological fragmentation of the distribution of spontaneous settlements within the overall city and within the spontaneous settlements themselves. Based on these analyses, we conclude with a brief discussion on the role of self-organisation in the socio-spatial dynamics of Third World cities.

Se även sidan Networks Thinkers där, förutom Michael Batty, andra författare finns listade med dokument om liknande saker, t.ex. Christopher Alexander och Nikos Salingaros.

Posted by hakank at 11:54 FM Posted to Agentbaserad modellering | Komplexitet/emergens

februari 05, 2004

Humorcentrum i hjärnan

Laughlab discovers the brain's funnybone
Towards the end of the LaughLab project, we carried out a brain scan (using a technique known as Magnetic Resonance Imaging) of people listening to some of our best jokes. The results are amazing. They show that there is a very precise area of the brain involved in understanding why a joke is funny.

Se även LaughLab.

(Via CogNews.)

Posted by hakank at 10:35 FM Posted to Humor

Physics of Society

Via Explikation hittades Guardian Unlimited-artikeln Futurology gets a little more exact som beskriver "physics of society", olika modeller för att förklara samhällsfenomen, bland annat agentbaserade. (Explikation gör även en jämförelse med Asimons psykohistoria, vilken läs.)

Ett utdrag ur artikeln:
In the past few years, physicists have started applying their ideas to the social sciences in an attempt to figure out whether there exists a "physics of society". At the same time, social and political scientists have begun to adopt some of the methods pioneered in physics to understand and predict the behaviour of large groups of people. Unlikely as it might sound, there are signs that aspects of social behaviour follow mathematical laws akin to those obeyed by insensate matter in the physical sciences.
...
Social physics won't solve all of society's problems, but it might provide a more rational basis for making social decisions. It can be hard to predict the effect of particular laws and policies once they are unleashed on a highly interactive population. By using agent-based modelling, and by understanding the analogies that such models often show with behaviour seen in physics, it might become possible to base some of those decisions on more than wishful thinking or dodgy statistics. In other words, it might become easier to anticipate the kinds of society that might result from certain choices. The hardest issue, of course - and here physics can offer no help - is to decide what kind of society we want in the first place.

Artikeln avslutas med en kort presentation av artikelförfattaren Philip Ball där det nämns att denne kommit ut med en ny bok Critical Mass vars underrubrik varierar. I artikeln är den "the Physics of Society", på Amazon står det "How One Thing Leads to Another".

Ett utdrag ur boken finns hos Random House.

Se även Seminar Notes On 'The Physics of Institutions' (PDF) av Philip Ball och Paul Ormerod, som handlar om samma saker som i boken. Bilder saknas tyvärr

Abstract: Philip Ball traces the development of statistical physics, first proposed by James Clerk Maxwell and Ludwig Boltzman and shows how its principles can be used to understand human systems. He shows how rules of interaction between agents can give rise to such phenomena as phase change and self organised criticality and looks at the use of such models for understanding traffic states and the evolution of business organisations, as well as other social science issues such as the effect of social forces on marriage. Paul Ormerod looks at models used to tackle racial segregation, financial markets and crime studies and suggests how powerful insights into the aggregate properties of human organisations can be gained using quite simple agent characterisation and rules of interaction.

Posted by hakank at 10:12 FM Posted to Agentbaserad modellering | Dynamiska system | Komplexitet/emergens

februari 04, 2004

The Selfish Class

The Selfish Class (PDF) skriven av Brian Foote och Joseph Yoder beskriver varför viss kod "överlever" med utgångspunkt i darwinistiska teorier. Titeln alluderar till Richard Dawkins bok The Selfish Gene.

Ett tack till Peter Lindberg för peket till artikeln. Han skrev en notis om den anno 2002.


Abstract:
This paper takes a code’s-eye view of software reuse and evolution. A code-level artifact must be able to attract programmers in order to survive and flourish. The paper addresses the question of what an object might do to encourage programmers to (re-)use it, as opposed to using some other object, or building new ones. THE SELFISH CLASS pattern shows how focusing on code, rather than systems, processes, or personnel, can lead to fresh insights into software evolution and the forces that drive it.

The remaining patterns focus on more specific problems that evolving artifacts might confront. A software artifact that WORKS OUT OF THE BOX provides enough defaults to get the user up and running without needing to know anything about the artifact. An artifact that presents a LOW SURFACE-TO-VOLUME RATIO exposes its services via a relatively compact external interface, while encapsulating significant internal complexity. GENTLE LEARNING CURVE observes that artifacts that don’t pose an undue learning burden on beginners can win users, while revealing additional complexity later. PROGRAMMING-BY-DIFFERENCE shows how code can adapt without mutating. FIRST ONE’S FREE suggests that giving your code away will help to make it popular. WINNING TEAM suggests that you can ride the coattails of a winning system to victory.


Den undersökning som skrevs om i Undersökning av Java-system för agentbaserad modellering skulle kunna ses som ett exempel på analys för att utröna överlevnadsvärdet hos de studerade systemen.

Posted by hakank at 08:43 EM Posted to Komplexitet/emergens | Systemutveckling

Undersökning av Java-system för agentbaserad modellering

I dokumentet Evaluation of free Java-libraries for social-scientific agent based simulation, skrivet av Robert Tobias och Carole Hofmann, görs en utvärdering av Java-system för agentbaserad modellering. Dokumentet innehåller inte så mycket mer än en diskussioner kring och utvärdering av kriterier som sådana system bör ha.

Vissa krav uppfylldes dåligt av de testade system, t.ex. "Support for project organization" och "Support for communication". Tyvärr får kriteriet "Ease of Use" som bäst 3 av maximalt 6 poäng.

Det system som fick flest poäng är RePast, vilket också råkar vara denne bloggantecknares favorit. De övriga inblandade var Javaversionen av Swarm, Quicksilver (det verkar dock vara något konstigt med denna Sourceforge-länk; sök på "Quicksilver" och välj det projekt som är om agenter) samt VSEit. I appendix nämns de system som valdes bort och av vilken avledning.


Abstract:
This paper compares four freely available programming libraries for support of social scientific agent based computer simulation: RePast, Swarm, Quicksilver, and VSEit. Our aim is evaluation to determine the simulation framework that is the best suited for theory and data based modeling of social interventions, such as information campaigns. Our first step consisted in an Internet search for programming libraries and the selection of suitable candidates for detailed evaluation on the basis of 'knock out' criteria. Next, we developed a rating system and assessed the selected simulation environments on the basis of the rating criteria. The evaluation was based on official program documentation, statements by developers and users, and the experiences and impressions of the evaluators. The evaluation results showed the RePast environment to be the clear winner. In a further step, the evaluation results were weighted according to effort/time/energy saved by social scientists by using the particular ready-made programming library as compared to doing their own programming. Once again, the weighted results show RePast to win out over the other Java based programming libraries examined.

Summering av bedömningarna:

Even though the simulation frameworks evaluated show only minor differences in their scores on most of the individual criteria, taking all the criteria together yields a clear winner: RePast. The total scores of the lesser-known simulation frameworks, Quicksilver and VSEit, are similar and much lower than the total score of RePast. For 19 criteria and with a difference of at least 20 points, RePast is superior to these on average in all of these criteria. Quicksilver rates higher than RePast only on support for Monte Carlo simulations and for close contact between developer and users. What is surprising is that RePast beats Swarm, which was used as a reference here even though it is actually not suitable due to its programming language. Except for the criterion "user base," RePast equals or surpasses Swarm on every criterion.

Man har sedan en brasklapp angående värdet av den gjorda bedömningen:

The difficulty in evaluating these simulation frameworks lies mainly in the fact that it is practically impossible to gain extensive practical experience with the frameworks within a period of a few weeks. To be able to make valid statements about some key criteria, one would need at least several months of application practice. For this reason, the present evaluation is really mainly a theoretical one. The ratings were made mainly based on documentation and technical references. Where possible, we included information supplied by developers and users. It is very possible that the rating results would look very different after having implemented the frameworks over a long period of time.


P.S. Dokumentet är publicerat i tidskriften JASSS (Journal of Artificial Societies and Social Simulation). Där finns många andra relevanta dokument kring simulering av sociala fenomen etc.

Posted by hakank at 04:18 EM Posted to Agentbaserad modellering

Smart Mobs: The Net, the Dean campaign, and Technological Determinism

Smart Mobs: The Net, the Dean campaign, and Technological Determinism skriver en påminnare:

We reify things when we assign a name to a phenomenon or abstraction that really isn't a thing. Like "nature" or "history." Or "The Internet."

The Internet is not a thing that can be suspected as the cause of positive or negative change. It is a communication medium that affords certain ranges of action to humans; the Internet can and does interconnect devices, but we wouldn't be talking about it (or blogging, for that matter), if the Internet was not used for social communication.
...
We need to examine the way we use technologies, and that certainly includes understanding what kinds of actions technologies afford, amplify, disguise, prevent. We should ask "how are the ways people using the Internet changing political campaigns?" It's a far more important question than "how is the Internet changing political campaigns?

Posted by hakank at 11:51 FM Posted to Diverse

februari 02, 2004

Agent-modelleringen i Lord of the Rings

Letade efter information hur man modellerat krigsagenterna i Lord of The Rings. Här är lite av det som hittades. Tips om mer detaljerade beskrivningar av agent-modelleringen emottages tacksamt.

Lord of The Rings: Inside the Effects med flera video/intervjuer som beskriver systemet. (Tack Ulf!)

Massive Animation Software, dvs systemet som använts.


Sedan hittades den trevliga översiktsartikeln Massive: Multiple Agent Simulation System in a Virtual Environment (PDF) skrivet av Guy Davis. (Tyvärr blev det problem att skriva ut dokumentet, men det gick finfint att läsa i AcrobatReader, dock inte kopiera.)

Detta dokument har följande litteraturlista:

Posted by hakank at 08:30 EM Posted to Agentbaserad modellering

Complexity Digest

Via senaste Complexity Digest


K. Smith, H. Brighton, S. Kirby
Complex Systems In Language Evolution: The Cultural Emergence.
Abstract:
Language arises from the interaction of three complex adaptive systems - biological evolution, learning, and culture. We focus here on cultural evolution, and present an Iterated Learning Model of the emergence of compositionality, a fundamental structural property of language. Our main result is to show that the poverty of the stimulus available to language learners leads to a pressure for linguistic structure. When there is a bottleneck on cultural transmission, only a language which is generalizable from sparse input data is stable. Language itself evolves on a cultural time-scale, and compositionality is language's adaptation to stimulus poverty.


Stefano Battiston, Gérard Weisbuch, Bonabeau
Decision Spread In The Corporate Board Network (PDF)
Abstract:
Boards of large corporations sharing some of their directors are connected in complex networks. Boards are responsible for corporations long-term strategy and are often involved in decisions about a common topic related to the belief in economical growth or recession.

We are interested in understanding under which conditions a large majority of boards making a same decision can emerge in the network. We present a model where board directors are engaged in a decision making dynamics based on herd behavior . Boards influence each other through shared directors.

We find that imitation of colleagues and opinion bias due to the interlock do not trigger an avalanche of identical decisions over the board network, whereas the information about interlocked boards decisions does. There is no need to invoke global public information, nor external driving forces.

This model provides a simple endogenous mechanism to explain the fact that boards of the largest corporations of a country can, in the span of a few months, take the same decisions about general topics.

Marcel Albers, Catholijn M. Jonker, Mehrzad Karami, Jan Treur
Agent Models And Different User Ontologies For An Electronic Market Place (PDF)
Abstract:
In this paper the agent-based electronic market architecture GEMS is described. The market incoporates different user perspectives: consumers, retailers, and producers. Ontologies for the different user perspectives are included. Knowledge is included to relate information from the different perspectives; for example evaluation knowledge that can be used to derive product evaluations in terms of user ontology from product information based on producer ontology. Agent models are used as a high-level design structure for the architecture. It is shown how this combination of agent models, ontologies and knowledge provides an adequate approach to the distributed and knowledge-intensive character of the application.

Bruce Bower
Sleeper Effects: Slumber may fortify memory, stir insight
There's nothing like a good night's sleep to get some serious thinking done. That, at least, is the theme of two new investigations, one conducted with rodents and the other with people.

Valdis Krebs
Divided We Stand... Still:
Last year I created a network map of political books based on purchase patterns from major web book retailers. The network revealed a divided populace... at least amongst book readers. I was curious to see what, if anything, had changed in the patterns in 2004.
...
It appears that the many of the books have changed from last year but the pattern is the same. Two distinct clusters, with dense internal ties have emerged. These political books are preaching to the converted! T

Posted by hakank at 06:56 EM Posted to Agentbaserad modellering | Komplexitet/emergens | Social Network Analysis/Complex Networks

Orkut och kritikerna

Här är lite mer om Orkut. (Orkut är invitation only, men se sist i denna anteckning.)

Erik skriver i sin anteckning Kritik av kritikerna om danah boyd och andra som kritiserar formen och uppbyggnaden av de sociala systemen (såsom Orkut, Friendster), t.ex. hur användarvänliga och osäkra de olika systemen är eller hur systemen definierar "vän", "fan", etc.

Om Eriks poäng endast är att det är för mycket kritik är jag benägen att hålla med honom. Erik har naturligtvis rätt i att slutresultatet är viktigt, t.ex. att personer verkligen får kontakt med någon denne vill få kontakt med. Det är lite konstigt att man redan efter bara några veckor dömer ut ett system som värdelöst, innan folk ens fått en chans att registrera sig och hunnit leka av sig i systemet. Men dessa system, speciellt Orkut som startade för några veckor sedan, har funnits kort tid så det kan vara svårt att få fram empiriskt material om hur lyckade systemen är.

Här är i alla fall några försök att förklara varför det är rätt och bra med kritik av de sociala systemen.

En kommentar: Personligen tar jag inte Orkut så väldigt allvarligt som denna anteckning kanske gör sken av. Det är möjligt att ingen annan av Orkutanvändarna heller tar det allvarligt, utan de bara leker med systemet.

Jämfört med t.ex. Tribe så har betydligt fler av mina IRL-vänner registrerat sig på Orkut, vilket gör det värt att investera en del tid i systemet. Det är roligt att stöta på gamla IRL-vänner och att upptäcka att min vän X faktisk också är vän till Y, eller vän till en vän. T.ex. vet jag nu att danah boyd är tre steg från mig, dvs hon är vän till en av mina vänners vänner. Skulle hon vara ett snäpp närmre, dvs vän till en vän skulle jag kanske kunna tänka mig att be denne introducera mig för danah. Jag är ett av hennes fans, men det kan jag tyvärr inte visa i Orkut. Se nedan.


Vad jag förstår fungerar datingsystemen ganska bra. Där är syftet med systemet klart uttalat, nämligen att hitta en date/partner. Det som ställer till problem med de nyare och mer generella sociala systemen såsom Friendster och Orkut är att det är svårt att riktigt lista ut vad man ska ha dem till. I Orkut har man skapad profiler och funktioner som gör det möjligt att hitta en kärlekspartner, arbetspartner eller "bara" en vän. Kanske är denna generalitet en av orsakerna till de upplevda problemen med systemet. Om man är osäker på syftet med ett system som bygger på nätverkande (samarbete) kan det bli svårt att använda det.

I Orkut är begreppet "vän" centralt men det är oklart vad det egentligen betyder. Är det "nära vän", "bekant", "har sett någon gång i vimlet"? Detta gör det svårt att använda systemet enligt skaparnas intentioner (givet att man vill använda det seriöst). Min egen operationella definition av en (Orkut-)vän är: någon som jag träffat/träffar privat eller personligt på arbetsplatsen och haft längre diskussioner med. eller haft privata maildiskussioner eller andra URL-möten såsom bloggdiskussioner, mailinglistor etc. Flummiga krog-/festdiskussioner kan vara gränsfall.

Några exempel på konstigheter som kritiseras.

Det är märkligt att man måste vara någons vän för att kunna vara dennes fan. Så fungerar ju sällan vårt vanliga sociala nätverk: Ett fan/idol-förhållande är snarare det omvända förhållandet till vän/vän: man "anmäler" sig som ett fan till ens idol för att denne förhoppningsvis ska bli en vän.

Lika märkligt är fan/fan-förhållanden, t.ex. om jag är fan till X blir det konstigt om X nu också skulle vara ett fan till mig. Tydligen är denna reciprocitet rätt vanlig. Genom att någon anmäler sig som fan till sin "idol" ställer denne en social press på idolen att denne ska bli ett fan i gengäld. Sådan social press är inte bra i ett socialt nätverk, varken i verkliga livet eller i virtuella system. Ett annat exempel är att andra kan se vem som är fan till en viss person, vilket kanske är roligt men frågan är om det är så funktionellt eftersom det kan ytterligare förstärka den sociala pressen.

(Inom bloggvärlden finns till viss del en liknande sociala press genom bloggrullarna: Om någon lägger upp ens blogg i sin bloggrulle kan det kännas som ett tvång att man ska "rulla tillbaka".)

På de listor som visar en persons vänner sorteras de i hur många vänner de har. Detta kan skapa en social press att försöka skaffa så många vänner som möjligt. I stället vore det kanske bättre och mer funktionellt att ha ett fåtal nära vänner som man verkligen kan gå i god för.


Det danah och andra kritiserar är alltså de olika konstigheterna i Orkuts begreppsapparat och/eller hur de implementerats. Detta för att kunna göra bra eller bättre sociala system, utan onödig eller konstlad social press och som verkligen gör det som är syftet med systemet (om det nu finns ett klart uttalat syfte).

Man kan också se kritiken och diskussionerna som ett sätt att förstå hur sociala nätverk faktiskt fungerar: Genom att någon gör ett system som möjliggör, tillåter, förbjuder, förenklar eller försvårar olika saker är det ett utmärkt sätt att fundera kring hur sociala nätverk (IRL eller virtuella) verkligen fungerar. Eller bör fungera.

Kritiken är också en nyttig motvikt till all hype som de sociala systemen tidigare fått i media. Tyvärr är det numera mest kritiska synpunkter man stöter på (inklusive här på hakank.blogg) vilket är lite tråkigt eftersom det finns intressanta möjligheter i sociala program. Orkut, Frienster etc är den första (eller möjligen den andra) generation av system som ingen riktigt vet syftet med eller hur de ska fungera. Det flesta verkar vara överens om att det finns en stor potential i sådana system.

Sedan kan man önska att forskarna var lite mer vetenskapliga i sin kritik och inte röja på som några av dem gör i sina bloggar, inklusive danah. Det har dock börjat skönjas en viss självkritik, t.ex. the danger of blogging as an academic. Genom sitt kändisskap kombinerat med sin alltför kritiska hållning kanske de också påverkar alltför mycket det sociala fenomen de studerar.

Jag förutsätter att de seriösa forskarna även kommer att göra empiriska studier hur bra systemen lyckas med sina mål (i Eriks mening). Vi får se tiden an.


Till sist en Henrik Torstensson: Om du är nyfiken på Orkut men inte har fått någon inbjudan och känner mig, hör av dig så skickar jag en inbjudan.


Se även mina tidigare anteckningar:
Orkut
Danah Boyd
Kritiska röster om Friendster Min Orkutprofil.

Posted by hakank at 10:01 FM Posted to Social Network Analysis/Complex Networks | Comments (2)